6) نفوذ در دولت ها ، با حاکمیت اسلامی ، مثل عربستان 7) نفوذ در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی همانطور که امروزه ملاحظه می شود ، طرح ها و فعالیت های صهیونیسم و استعمار در بخش های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی و; صورت می گیرد و محدود به یک موضوع نمی باشد
![]() :: بازدید از این مطلب : 99 |
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
![]() مقاله عيسي مسيح تحت word دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است فایل ورد مقاله عيسي مسيح تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد. این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله عيسي مسيح تحت wordآغاز آفرینش بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله عيسي مسيح تحت word1- اثبات الوصیه، علی بن حسین مسعودی 2- اصول و روضه کافی، ثقهالاسلام 3- تاریخ مروج الذهب، علی بن حسین مسعودی 4- تفسیرالمیزان ، استاد علامه طباطبائی 5- تفسیر مفاتیحالغیب، امام فخر رازی 6- قصص الانبیاء، عبدالوهاب نجار 7- قصص قرآن، بلاغی و فرهنگ آن 8- قرآن کریم آغاز آفرینشسالهای متمادی یا قرنهای بسیاری که تنها خدا میداند چه اندازه بوده بر این جهان بیکران گذشته که جز خدای بزرگ و آفریننده آن موجودی نبود، سپس مشیت ازلی حق تعالی بر آن تعلق گرفت که موجودی یا موجوداتی بیافریند و بدین منظور آسمانها و زمین و ستارگان دیگر را آفرید و آنها را در این فضای بیکران معلق فرمود، در اینکه آسمانها قبل از زمین خلق شده است، اساسا” اولین مخلوق چه بوده است، از عمر این آسمان و زمین و سایر موجودات جاندار و غیر جاندار چقدر میگذرد، زمین چیست و چگونه در آن پدید آمد، ما نمیدانیم و هنوز نظر قاطعی درباره هیچ کدام از سؤالات فوق ابراز نشده است و شاید قرنهای دیگری هم بر عمر بشر بگذرد و نتواند جوابی برای آنها به دست بیاورد یا حتی به عجز خود در این باره اقرار کند به دنبال این تحولات و پس از خلقت آسمانها و زمین و سایر موجودات، خدای سبحان اراده فرموده تا سرآمد مخلوقات و اشرف آنها یعنی انسان را بیافریند و او را خلیفه و جانشین خویش گرداند و زمین را جولانگاه او سازد و بدین منظور به فرشتگان خود فرمود: « من در زمین جانشینی قرار میدهم.» فرشتگان گفتند: « در زمین کسی را قرار میدهی که تباهی کند و خونها بریزد و ما تو را به پاکی میستاییم و تقدیس میگوییم.» خداوند در پاسخ گفت: « من چیزی میدانم که شما نمیدانید.» 1 آغاز آفرینش آدم (ع) و نافرمانی شیطانپس گفتگوی اجمالی که میان خدای تعالی و فرشتگان انجام شد، خداوند آغاز به خلقت آدم ابوالبشر و سر سلسله نوع بشر فرمود، چنانکه در قرآن کریم بدان تصریح شده است، انسان را از گل آفرید و سپس در آن از روح خویش دمید2 به دنبال این موضوع فرشتگان را مأمور کرد که به آدم سجده کنند و آنان نیز همگی بجز ابلیس بر آدم سجده کردند و فرمان الهی را انحام دادند.3تنها شیطان بود که تکبر کرد و از روی حسدی که به مقام آدم برد از انجام این فرمان سرپیچی نمود و تا هنگام رستاخیز رانده درگاه الهی شد 1- چنانکه در بالا اشاره شد، قرآن کریم نسل انسان را از نسل جداگانه و مستقلی می داند که سر سلسله آنها آدم ابوالبشر بوده است و او را نیز از خاک آفریده است و موضوع تبدل انواع که چند سال است در اروپا مورد بحث قرار گرفته و طبق آن انسان را از نوع کاملی از سایر حیوانات فرض کرده و نسل انسان را به میمون یا نوعی از ماهیها رساندهاند پایه و اساس عملی ندارد و فرضیهای بیش نیست 2- آنچه در اینجا مورد بحث جمعی از مفسران و دانشمندان قرار گرفته این مطلب است که این سجده فرشتگان بر آدم (ع)چگونه سجدهای بود؟ در صورتی که سجده برای غیر خدا جایز نیست؟ و اجمال پاسخهایی که دادهاند و در بحارالانوار،ج11،ص 140 بدانها اشاره شده است، این است که سجده عبادت ذاتی نیست بلکه سجده به معنای غایت خضوع و احترام برای موجود برتر است، ولی اگر این خضوع و احترام به عنوان پرستش صورت گیرد باید برای خدا باشد، و اما اگر به سبب احترام شخص بزرگ و برتری باشد، بخصوص که خدای تعالی هم بدان فرمان و دستور دهد، دلیلی بر حرمت و ناروا بودن آن وجود ندارد وقتی که خداوند سبحان علت این سرپیچی و تمرّد را از وی پرسید: و فرمود که « چه چیز مانع سجده تو شد؟ » شیطان گفت: « من از او بهترم چون مرا از آتش آفریدهای و او را از گل خلق کردی.»4 و با این سخن از روی خصلت نکوهیده و نفرت انگیزی که در درون وی زبانه میکشید پرده برداشت و تکبر و سرکشی خود را آشکار ساخت آری سرکشی و تمرّد یا حسدی که به مقام آدمن برد او را از درگاه پر فیض الهی محروم ساخت و رانده درگاه الهی کرد و برای همیشه مطرود رحمت حق گردید و این فرمان دربارهاش صادر شد فاخرج منها فانک رجیم و ان علیک لعنتی الی بوم الدین5 شیطان که ناگهان متوجه شد همه رنجها و مشقتهایی را که از راه عبادت و پرستش کشیده بود تا به مقام قرب حق تعالی برسد از بین رفت، نومیدانه معروض داشت: « پروردگارا حال که چنین است پس مرا تا روز بازپسین مهلت بده و زندهام بگذار!»1خدای تعالی قسمتی از حاجتش را برآورد و بدو فرمود: « تو تا آن روز معین مهلت داری و زنده خواهی ماند.»2 « اما بدان که محققا‘‘ جهنم را از تو و پیزوانت پر خواهم کرد…. و وعدهگاه گمراهانی که از تو پیروی کنند دوزخ خواهد بود…. و همگی بدانند که حزب شیطان مردمان زیانکاری هستند.»3
خلقت حوابدین ترتیب آدم ابوالبشر آفریده شد و مسجود فرشتگان گردید و به این مقام و شخصیت بزرگ نایل آمد که شایسته منصب خلیفه اللهی حق شود. اما هدف از این خلقت پر اهمیت و با ارزش و امتیازاتی که بدو داده شد، تنها شخص دیگر و انسانهای بیشتری به وجود آورد و ارزش واقعی و گوهر اصلی این نوع خلقت را میان افراد با تقوی و بندگان با اخلاص خود به فرشتگان بنمایاند. برای انجام این منظور به خلقت فرد دیگری از این نوع احتیاج داشت تا زوج وی گردد و نسل آدم از آن دو در جهان پدید آید خدای تعالی «حوا » را از زیادی گلی که آدم را از آن خلق فرموده بود، خلق کرد و جان و روح در کالبدش دمید و همانند خود آدم خلقتش را کامل گردانید ضمنا‘‘ خداوند به آن دو گوشزد فرمود که کینه و عدواتی را که ابلیس از شما در دل دارد فراموش نکنید و از دشمنیش غافل نشوید و مواظب باشید که کاری نکنید تا شما را از بهشت بیرون کند «فقلنا یا ادم ان هذا عدولک و لزوجک فلا بخرجنکما من الجنه فتشقی»4 اما به دلیل فریب شیطان آدم و حوا از بهشت خارج شدند و مجبور به زندگی در زمین شدند سپس از آن دو فرزندانی به نامهای هابیل و قابیل متولد شدند بعد از مدتی آدم که در امتحانات خداوند موفق نشد فردی به نام شیث را جانشین خود ساخت این جانشینیها و ازدواج نسل آدم را بزرگ کرد تا به حضرت عیسی(ع) رسید عیسی علیهالسلامعیسی(ع) از پیغمبران بزرگواری است که نامش در قرآن کریم بسیار برده شده و در بیشتر آیاتی که ذکری از آن حضرت به میان آمده نامش با فضیلت و عظمت توأم گشته و به عنوان عبدالله و کلمه خدا و روح خدا و تأیید شده به روحالقدس و سایر افتخارات مفتخر گشته است در 45 جای قرآن نام عیسی ذکر گردیده و در یازده جا با لقب مسیح از آن حضرت یاد شده و جمعا‘‘ در سیزده سوره نام آن بزرگوار مذکور است مادرش مریم دختر عمران به منزله یکی از زنان برگزیده و پاکدامن عالم که به قرب مقام حق تعالی نایل گشته و عبادت و خدمتش به پیشگاه خداوند پذیرفته شده و بیحساب و بدون وسیله از جانب خدا روزیش میرسیده و فرشتگان الهی ( در رأس آنها جبرئیل) بر وی نازل گشته و او را به ولادت فرزندش مسیح مژده دادند، در قرآن معرفی شده است. و به موجب روایات نیز پیغمبر گرامی و رهبران بزرگوای اسلام مریم را یکی از چهار زن مقدس و برگزیده عالم دانسته و فضایل بسیاری درباره آن بانوی با عظمت و پاکدامن بیان فرمودهاند. برای بزرگداشت مقام وی لازم است قبل از ورود در احوالات حضرت عیسی شمهای از احوالات و فضایل او را بیان داریم و سپس به شرح حال فرزند بزرگوارش بپردازیم مریم(ع)عمران (پدر مریم) از فرزندان سلیمان بن داود و از بزرگان و رؤسای بنیاسرائیل بود و حتی در حدیثی است که وی یکی از پیغمبران بوده که به سوی قوم خود مبعوث گشته است همسر عمران که طبق مشهور نامش حنّه بوده است،1 سالها بود که در آرزوی فرزندی به سر میبرد و تدریجا‘‘ از داشتن فرزند مأیوس شده بود تا یک روز که در زیر درختی نشسته بود و پرندهای را مشاهده کرد که با منقار خود به جوجهاش غذا میدهد، این منظره حنّه را مجددا‘‘ به یاد فرزند انداخت و با حسرت و اندوه به درگاه خدای تعالی دعا کرد که خداوند این آرزویش را برآورد و فرزندی بدو عنایت کند و به دنبال آن دعا، نذر کرد که اگر صاحب فرزندی شد، او را به خدمتکاری بیتالمقدس واگذارد و به معبد بسپارد.2 خدای تعالی دعای حنّه را مستجاب فرمود و به شوهرش عمران وحی کرد که ما به تو فرزندی میمون و مبارک خواهیم داد که بیماران مبتلای به مرض خوره و پیسی را شفا بخشد و مردگان را به اذن خدا زنده کند و او را پیامبری برای بنیاسرائیل قرار خواهیم داد عمران این مژده را به همسرش حنّه داد و طولی نکشید که حنّه در خود احساس حمل کرد و آرزوی دیدار فرزند فروغی در چشمان او دمید و شادی و سروری زندگی آنها را فرا گرفت
![]() :: بازدید از این مطلب : 81 |
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
![]() مقاله عدالت و حقيقت خواهى على عليه السلام تحت word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است فایل ورد مقاله عدالت و حقيقت خواهى على عليه السلام تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد. این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله عدالت و حقيقت خواهى على عليه السلام تحت wordعدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلامفان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهـاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ستمگر پیش من ضعیفند.حکومت على علیه السلام بر پایه عدالت و تقوى و مساوات و مواسات استوار بود و در مسند قضا جز بحق حکم نمیداد و هیچ امرى و لو هر قدر خطیر و عظیم بود نمیتوانست رأى و اندیشه او را از مسیر حقیقت منحرف سازد.على علیه السلام خود را در برابر خدا نسبت برعایت حقوق بندگان مسئول میدانست و هدف او برقرارى عدالت اجتماعى بمعنى واقعى و حقیقتى آن بود و محال بود کوچکترین تبعیضى را حتى در باره نزدیکترین کسان خود اعمال نماید چنانکه برادرش عقیل هر قدر اصرار نمود نتوانست چیزى اضافه بر سهم مقررى خود از بیت المال مسلمین از آنحضرت دریابد و ماجراى قضیه آن در کلام خود آنجناب آمده است که فرماید:و الله لان ابیت على حسک السعدان مسهدا و اجر فى الاغلال مصفدا احب الى من القى الله و رسوله یوم القیامه ظالما لبعض العباد و غاصبا لشىء من الحطام بخدا سوگند اگر شب را (تا صبح) بر روى خار سعدان (که به تیزى مشهور است) به بیدارى بگذرانم و مرا (دست و پا بسته) در زنجیرها بر روى آن خارهابکشند در نزد من بسى خوشتر است از اینکه در روز قیامت خدا و رسولش را ملاقات نمایم در حالیکه به بعضى از بندگان (خدا) ستم کرده و از مال دنیا چیزى غصب کرده باشم و چگونه بخاطر نفسى که با تندى و شتاب بسوى پوسیدگى برگشته و مدت طولانى در زیر خاک خواهد ماند بکسى ستم نمایم؟ و الله لقد رأیت عقیلا و قد املق حتى استماحنى من برکم صاعا; بخدا سوگند (برادرم) عقیل را در شدت فقر و پریشانى دیدم که مقدار یکمن گندم (از بیت المال) شما را از من تقاضا میکرد و اطفالش را با مویهاى ژولیده و کثیف دیدم که صورتشان خاک آلود و تیره و گوئى با نیل سیاه شده بود و (عقیل ضمن نشان دادن آنها بمن) خواهش خود را تأکید میکرد و تقاضایش را تکرار مینمود و من هم بسخنانش گوش میدادم و (او نیز) گمان میکرد دینم را بدو فروخته و از او پیروى نموده و روش خود را رها کردهام! فاحمیت له حدیده ثم ادنیتها من جسمه لیعتبر بها!; پس قطعه آهنى را (در آتش) سرخ کرده و نزدیک تنش بردم که عبرت گیرد!از درد آن مانند بیمار شیون و فریاد زد و نزدیک بود که از حرارت آن بسوزد (چون او را چنین دیدم) گفتم اى عقیل مادران در عزایت گریه کنند آیا تو از پاره آهنى که انسانى آنرا براى بازیچه و شوخى گداخته است ناله میکنى ولى مرا بسوى آتشى که خداوند جبار آنرا براى خشم و غضبش افروخته است میکشانى؟آیا تو از این درد کوچک مینالى و من از آتش جهنم ننالم؟ و شگفتتر از داستان عقیل آنست که شخصى (اشعث بن قیس که از منافقین بود) شبانگاه با هدیهاى که در ظرفى نهاده بود نزد ما آمد (و آن هدیه) حلوائى بود که از آن اکراه داشتم گوئى بآب دهن مار و یا باقى آن خمیر شده بود بدو گفتم آیا این هدیه است یا زکوه و صدقه است؟و صدقه که بر ما اهل بیت حرام است گفت نه صدقه است و نه زکوه بلکه هدیه است! پس بدو گفتم مادرت در مرگت گریه کند آیا از طریق دین خدا آمدهاى که مرافریب دهى؟آیا بخبط دماغ دچار گشتهاى یا دیوانه شدهاى یا هذیان میگوئى (که براى فریفتن على آمدهاى) ؟ و الله لو اعطیت الاقالیم السبعه بما تحت افلاکها على ان اعصى الله فى نمله اسلبها جلب شعیره ما فعلته; بخدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاى آنها است بمن بدهند که خدا را درباره مورچهاى که پوست جوى را از آن بگیرم نا فرمانى کنم هرگز نمیکنم و این دنیاى شما در نظر من پستتر از برگى است که ملخى آنرا در دهان خود میجود،على را با نعمت زودگذر دنیا و لذتى که پایدار نیست چکار است؟ما لعلى و لنعیم یفنى و لذه لا تبقى (1) .عبد الله بن ابى رافع در زمان خلافت آنحضرت خازن بیت المال بود یکى از دختران على علیه السلام گردن بندى موقه براى چند ساعت جهت شرکت در یک مهمانى عید قربان بعاریه از عبد الله گرفته بود،پس از خاتمه مهمانى که مهمانان بمنزل خود رفتند على علیه السلام دختر خود را دید که گردن بند مروارید بیت المال در گردن اوست فى الفور بانگ زد این گردن بند را از کجا بدست آوردهاى؟دخترک با ترس و لرز فراوان عرض کرد از ابن ابى رافع براى چند ساعت بعاریه گرفتهام عبد الله گوید امیر المؤمنین علیه السلام مرا خواست و فرمود اى پسر ابى رافع در مال مسلمین خیانت میکنى؟عرض کردم پناه بر خدا اگر من بمسلمین خیانت کنم! فرمود چگونه گردن بندى را که در بیت المال بود بدون اجازه من و رضایت مسلمین بدختر من عاریه دادهاى؟ عرض کردم یا امیر المؤمنین او دختر شما است و آنرا از من بامانت خواسته که پس بدهد و من خود ضامن آن گردن بند هستم که آنرا محل خود باز گردانم،فرمود همین امروز آنرا بمحلش برگردان و مبادا براى بار دیگر چنین کارى مرتکب شوى که گرفتار عقوبت من خواهى شد و اگر او گردن بند را بعاریه مضمونه نگرفته بود اولین زن هاشمیه بود که دستش را مىبریدم،دخترش وقتى این سخن را شنید عرضکرد یا امیر المؤمنین من دختر توام چه کسى براى استفاده از آن از من سزاوارتر است؟حضرت فرمود اى دختر على بن ابیطالب هواى نفست ترا از راه حق بدر نبرد آیا تمام زنهاى مهاجرین در عید چنین گردن بندى داشتند؟آنگاه گردن بند را از او گرفت و بمحلش باز گردانید (2) .طلحه و زبیر در زمان خلافت على علیه السلام با اینکه ثروتمند بودند چشمداشتى از آنحضرت داشتند.على علیه السلام فرمود دلیل اینکه شما خودتان را برتر از دیگران میدانید چیست؟ عرض کردند در زمان خلافت عمر مقررى ما بیشتر بود حضرت فرمود در زمان پیغمبر صلى الله علیه و آله مقررى شما چگونه بود؟ عرض کردند مانند سایر مردم على علیه السلام فرمود اکنون هم مقررى شما مانند سایر مردم است آیا من از روش پیغمبر صلى الله علیه و آله پیروى کنم یا از روش عمر؟ چون جوابى نداشتند گفتند ما خدماتى کردهایم و سوابقى داریم!على علیه السلام فرمود خدمات و سوابق من بنا بتصدیق خود شما بیشتر از همه مسلمین است و با اینکه فعلا خلیفه هم هستم هیچگونه امتیازى میان خود و فقیرترین مردم قائل نیستم،بالاخره آنها مجاب شده و نا امید برگشتند على علیه السلام عدالت را در همه جا مستقر میکرد و از ظلم و ستم بیزارى میجست،او پیرو حق بود و هر چه حقیقت اقتضاء میکرد انجام میداد دستورات وى که بصورت فرامین بفرمانداران شهرستانها نوشته شده است حاوى تمام نکات حقوقى و اخلاقى بوده و حقوقدانان جهان از آنها استفادههاى شایانى برده و در مورد حقیقتخواهى آنحضرت قضاوت نمودهاند.جرجى زیدان در کتاب معروف خود (تاریخ تمدن اسلام) چنین مینویسد:ما که على بن ابیطالب و معاویه بن ابى سفیان را ندیدهایم چگونه میتوانیم آنها را از هم تفکیک کنیم و بمیزان ارزش وجود آنها پى ببریم؟ ما از روى سخنان و نامهها و کلماتى که از على و معاویه مانده است پس از چهارده قرن بخوبى میتوانیم درباره آنها قضاوت کنیم.معاویه در نامههائى که بعمال و حکام خود نوشته بیشتر هدفش اینست که آنها بر مردم مسلط شوند و زر و سیم بدست آورند سهمى را خود بردارند و بقیه را براى او بفرستند ولى على بن ابیطالب در تمام نامههاى خود بفرمانداران خویش قبل از هر چیز اکیدا سفارش میکند که پرهیزکار باشند و از خدا بترسند،نماز را مرتب و در اوقات خود بخوانند و روزه بدارند،امر بمعروف و نهى از منکر کنند و نسبت بزیر دستان رحم و مروت داشته باشند و از وضع فقیران و یتیمان و قرض داران و حاجتمندان غفلت نورزند و بدانند که در هر حال خداوند ناظر اعمال آنان است و پایان این زندگى گذاشتن و گذشتن از این دنیا است (3) هیچیک از علماى حقوق روابط افراد و طبقات را با هم و همچنین مناسبات.اجتماع را با حکام دولتى مانند آنحضرت بیان ننمودهاند،على علیه السلام جز راستى و درستى و حق و عدالت هدفى نداشت و از دسیسه و حیله و نیرنگ بر کنار بود.موقعیکه بخلافت رسید و عمال و حکام عثمان را معزول نمود عدهاى از یارانش عرض کردند که عزل معاویه در حال حاضر مقرون بصلاح نیست زیرا او مردى فتنه جو است و بآسانى دست از امارت شام بر نمیدارد،على علیه السلام فرمود من براى یکساعت هم نمیتوانم اشخاص فاسد و بیدین را بر جماعت مسلمین حکمروا بینم گروهى کوته نظر را عقیده بر اینست که على علیه السلام بسیاست آشنائى نداشت زیرا اگر معاویه را فورا عزل نمیکرد بعدا میتوانست او را معزول کند و یا در شوراى 6 نفرى عمر اگر موقه سخن عبد الرحمن بن عوف را میپذیرفت خلافت بعثمان نمیرسید و اگر عمرو عاص را در جنگ صفین رها نمیساخت بمعاویه غالب میشد و جریان حکمیت پیش نمیآید و و;سخنان و اعتراضات این گروه از مردم در بادى امر صحیح بنظر میرسد ولى باید دانست که على علیه السلام مردم کریم و نجیب و بزرگوار و طرفدار حق و حقیقت بود و او نمىتوانست معاویه و امثال او را بر مسلمین والى نماید زیرا حکومت او که همان خلافت الهیه بود با حکومت دیگران فرق داشت،حکومت الهیه با توجه بمبانى عالیه اخلاقى و فضائل نفسانى مانند عدل و انصاف و تقوىو فضیلت و حکمت و امثال آنها پى ریزى شده و مصالح فردى و اجتماعى مسلمین را در نظر میگیرد و آنچه بر خلاف حق و عدالت است در چنین روشى دیده نمیشود،على علیه السلام مظهر صفات خدا و نماینده او در روى زمین است و اعمالى که انجام میدهد باید منطبق با حقیقت و دستور الهى باشد سیاست و دسیسه و گول زدن شیوه اشخاص حیلهگر و نیرنگ باز و فریبکار است براى على علیه السلام انجام این اعمال شایسته نبود نه اینکه او نمیتوانست مانند دیگران زرنگى بخرج دهد چنانکه خود آنحضرت فرماید:و الله ما معاویه بادهى منى و لکنه یغدر و یفجر.بخدا سوگند معاویه از من زیرکتر و با هوشتر نیست و لکن او مکر میکند و مرتکب فجور میگردد.و باز فرمود:لو لا التقى لکنت ادهى العرب.یعنى اگر تقوى نبود (بفرض محال من تقوى نداشتم) از تمام عرب زرنگتر بودم.ولى تجلى حق سراپاى على را فرا گرفته بود او حق میگفت و حق میدید و حق میجست و از حق دفاع میکرد درباره عدالت على علیه السلام نوشتهاند که سوده دختر عماره همدانى پس از شهادت آنحضرت براى شکایت از حاکم معاویه (بسر بن ارطاه) که ظلم و ستم روا میداشت بنزد او رفت و معاویه او را که در جنگ صفین مردم را بطرفدارى على علیه السلام علیه معاویه تحریک میکرد سرزنش نمود و سپس گفت حاجت تو چیست که اینجا آمدهاى؟ سوده گفت بسر اموال قبیله ما را گرفته و مردان ما را کشته و تو در نزد خداوند نسبت باعمال او مسئول خواهى بود و ما براى حفظ نظم بخاطر تو با او کارى نکردیم اکنون اگر بشکایت ما برسى از تو متشکر میشویم و الا ترا نا سپاسى کنیم معاویه گفت اى سوده مرا تهدید میکنى؟سوده لختى سر بزیر انداخت و آنگاه گفت صلى الاله على روح تضمنها یعنى خداوند درود فرستد بر روان آنکه قبرى او را در بر گرفت و عدالت نیز با او در آن قبر مدفون گردید.معاویه گفت مقصودت کیست؟
![]() :: بازدید از این مطلب : 82 |
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
![]() مقاله فلسفه آفرينش انسان از ديدگاه قرآن تحت word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است فایل ورد مقاله فلسفه آفرينش انسان از ديدگاه قرآن تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد. این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله فلسفه آفرينش انسان از ديدگاه قرآن تحت wordفلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله فلسفه آفرينش انسان از ديدگاه قرآن تحت wordقرآنکریم(1)، نهج البلاغه(2) پینوشتها: 1. «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِین» (سوره اسراء، آیه 82) 2. مفردات راغب اصفهانی: «العبودیهُ و اظهار التَّذلُّلِ و العِبادَهُ اَبْلَغ مِنْها لِاَنَّها غایَهُ التَّذَلُّل» 3. ترجمه از نویسنده است 4. «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون» (سوره ذاریات، آیه 56) 5. سوره یس، آیه 6. سوره روم، آیه 7. نهجالبلاغه، خطبهاول 8. ر.ک: چهل حدیث، حضرت امام(ره)، صص 167 – 9. ر.ک: خودشناسی برای خود سازی، مصباح یزدی، محمد تقی، صص 64 و 10. سوره هود، آیه فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآناز جمله آیاتی که فلسفه انسان و جن را بیان میکند آیهکریمه56 از سورهذاریات میباشد که میفرماید: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون؛ جن و آدمی را نیافریدیم مگر برای عبادت و پرستش کردن» از جمله آیاتی که فلسفه انسان و جن را بیان میکند آیهکریمه56 از سورهذاریات میباشد که میفرماید: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون؛ جن و آدمی را نیافریدیم مگر برای عبادت و پرستش کردن» قرآن مجید کتاب زندگی و نسخهتکامل و سعادت آدمی است؛(1) بنابراین به جا و ضروری است سؤالهای اساسی زندگی از دیدگاه قرآن بررسی و جواب داده شود. یکی از سؤالهای مهمی که همواره برای انسان مطرح بوده و هست فلسفه آفرینش است که یک سؤال ریشهدار و اساسی است و بشر همواره میخواسته بداند برای چه آفریده شده است و هدف از زندگی چیست؟ وقتی به قرآن مجید مراجعه میکنیم چند دسته از آیات پاسخ سؤال ما هستند که به طور کلی به سه دسته میتوانیم تقسیم نماییم الف) عبادتاز جمله آیاتی که فلسفه انسان و جن را بیان میکند آیهکریمه56 از سورهذاریات میباشد که میفرماید: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون؛ جن و آدمی را نیافریدیم مگر برای عبادت و پرستش کردن». این آیهمبارکه به صراحت غرض از آفرینش را عبادت و پرستش حضرت حق جل و علا بیان میکند، و عبادت را علت منحصر خلقت جن و انس ذکر میکند؛ زیرا جمله در قالب استثناء بعد از نفی میباشد که این ساختار در ادبیات عربی مفید حصر است و اختصاص را میرساند؛ یعنی علت آفر ینش جن و انس، فقط عبادت میباشد. عبادت چیست؟ «یعبدون» از ماده عبادت به معنی اطاعت است؛ در کتب لغت از جمله «قاموس» و «صحاح» عبادت به معنای طاعت معنا شده است؛ مصباح اللغه آن را به معنی خضوع و انقیاد گرفته است؛(2) در کتاب شریف التحقیق فی کلمات القرآن المجید میخوانیم: اصل در مادهآن، نهایت تذلل در قبال مولا همراه با اطاعت میباشد؛(3) بنابراین نتیجه میگیریم معنای عبادت، اظهار خضوع و ذلّت همراه با فرمانبرداری است عبادت به عنوان فلسفه خلقت انسان برای تکامل و نزدیکی به خدای متعال که کمال مطلق است میباشد؛ بنابراین عبادت راه و وسیله است. برای رسیدن به کمال نه اینکه هدف نهایی و غایه الغایات باشد بلکه هدف مقدّمی است و چون راه نزدیک شدن به کمال مطلق فقط یکی است و آن ه مان خط مستقیم است لذا فرمود فقط برای عبادت خلق کردم(4) و در سوره «یس» فرمود صراط مستقیم عبادت خداست؛(5) راه فقط یکی است و آن هم طریق عبادت و بندگی خداست غفلت اکثریتدر سورهاعراف میفرماید: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِْنس» سؤال میشود چرا اکثر جن و انس به جهنّم می روند؟ چرا اکثریت دنبال غرض اصلی نیستند؟ مگر نه این است که خداجویی فطری بوده و دین مطابق فطرت آدمی است. کما اینکه میفرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُون؛(6) پس رو سوی دین حق کن در حالی که ثابت و استوار بر آن هستی این سرشتی است که خدا مردم را بر آن آفریده، دگرگونی در آفرینش الهینیست این است آیین استوار ولی اکثر مردم نمیدانند جواب: حرکت در مسیر کمال و غرض اصلی منوط به شناخت و تصدیق مطلوبیت آن است؛ امّا چون اکثریت کمال حقیقی را نمیشناسند و لذت رسیدن به آن را درک نمیکنند؛ لذا در صدد آن بر نمیآیند. هر چند یک امر فطری است؛ امّا نیاز به بیداری و توجّه دارد و در اکثر مردم نیازم ند راهنمایی و بیدار کردن است کما اینکه یکی از وظایف انبیاء الهی(ع) بیدار کردن فطرت آدمی است: «تا اینکه بخواهند عهد فطری او را ادا کنند و نعمت فراموش شده او را بیادشان آورند.»(7) به قول حضرت امام(ره) گرچه نقشِ انسانی مفطور به توحید است امّا در اول و شروع زندگی با تمایلات نفسانیه و شهوات حیوانیه نشو و نمو میکند و اگر انسان خود را تربیت نکند غرق در حیوانیت شده و هیچ یک از معارف الهیه در او بروز نمیکند و انوار فطری خاموش میشود.( 8) بنابراین انس بیشتر با مادیات و اعتبارات انسان را از فطرت الهی خود غافل مینماید و اثر این غفلت راه جهنّم را میپیماید. حال ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا خدای متعال این غرایز حیوانی و مادی را در نهاد آدمی قرار داده است، بطوری که اکثریت را از هدف اصلی باز داشته است؟ در جواب به این سؤال توجّه به دو نکته در مورد کمال انسان لازم میباشد؛ 1) یکی اینکه ارزش کمال انسان به اختیاری بودن آن است و سرِّ این که میتواند از ملائکه سبقت گیرد همین مختار بودن در طی مسیر کمال است و لازمهاختیار و انتخاب، وجود راهها، کششها و انگیزهها ی مختلف است و اگر آدمی فقط یک گرایش میداشت و آن هم کشش به سوی خدای متعال، دیگر نمیتوانست انتخابگر باشد و حال آنکه خصیصه و امتیاز اصلی انسان اختیار اوست؛ بنابراین ضرورت دارد تا کششهایی در جهت مخالف عبادت و بندگی هم در او باشد تا خود یک طرف را انتخاب ن موده و حرکت نماید 2) نکته دوم: کمال انسان تدریجی و دارای مراحل است؛ یعنی در طول زمان به تدریج باید کسب نمود مرحله به مرحله پیش رفت و در همهمراحل از قدرت اختیار برخوردار است تا انتخاب و طی همه مراحل آزادانه و با اراده و خواست او باشد.(9) با توجّه به این دو نکته راز وجود گرایشهای طبیعی و دنیایی در نهاد آدمی آشکار میگردد؛ زیرا فرض این است که انسان انتخابگر باشد و لازمهآن وجود کششهای متفاوت است تا راهها متعدد گردد. همچنین رسیدن به کمال تدریجی در اثر گذشت زمان است؛ لذا اول انسان باید بتو اند در این دنیا چند صباحی روزگار بگذراند تا زمینه تکامل او فراهم گردد و زندگی دنیایی نیازمند اسباب، وسایل و شرایط ویژهای است. غرایز و میلهای طبیعی انگیزههایی هستند برای تهیه و فراهم نمودن این اسباب و وسایل؛ لذا وجود آنها برای ادامهحیات ضروری است؛ و ب دون آنها حیاتی نخواهد بود تا انسان در سایه آن راه خود را انتخاب نماید. بعلاوه این میلها زمینهساز امتحان آدمی نیز میباشد پس گرایشهای انسان را میتوان به دو شاخه کلی تقسیم نمود 1) یکی برای حفظ موجودیت و زندگی انسان در دنیا، 2) دومی برای کسب کمال و طیِ مسیرِ اصلی. غایت اولی بقاء انسان در دنیا و غایت دومی رسیدن به کمال و رحمت بیکران الهی است شاخهاول خود به خود به فعلیّت میرسد امّا قسم دوم نیازمند توجّه، تقویت و به فعلیت رساندن است. عدهای در اثر اشتغال زیاد به قسم اول، از قسم دوم غافل مانده و از کمال و رحمت محروم میگردند در نتیجه روانه جهنّم میشوند ب) امتحاندستهدوم از آیات قرآنکریم فلسفه خلقت انسان را امتحان و ابتلاء بیان میفرماید «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ وَ کَانَ عَرْشُهُ عَلَی الْمَآءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛(10) و او کسی است که آسمانها و زمین را در شش روز (شش دوره) آفرید و عرش(و حکومت) او بر آب قرار داشت تا (بخا طر اینکه) شما را بیازماید که کدامیک از حیث عمل بهترین هستید» «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیَوهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُور؛(11) کسی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامین عمل بهتری دارید و او شکستناپذیر و بخشنده است» در این دو آیه علت آفرینش امتحان انسانها بیان شده است. حتی قرآنکریم نعمات و زیباییهای زمینی را هم بخاطر امتحان خلق فرموده است کما اینکه میفرماید «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَهً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا؛(12) همانا ما هر آنچه بر روی زمین است آرایش و زینتی برای آن قرار دادیم تا انسانها را بیازماییم که کدام یک بهترین عمل را دارند.» منظور از امتحان چیست؟
![]() :: بازدید از این مطلب : 91 |
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
![]() پايان نامه معدن سرب و روي عمارت تحت word دارای 142 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است فایل ورد پايان نامه معدن سرب و روي عمارت تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد. این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است بخشی از فهرست مطالب پروژه پايان نامه معدن سرب و روي عمارت تحت wordفصل اول : مقدمهمعدن سرب و روی عمارت یکی از معادن فعال در کشور است . ذخایر واقع در آن بر اساس فعالیتهای اکتشافی فنی انجام شده به چندین بلوک تقسیم شده است که بر اساس موقعیت و عیار به استخراج آن از قسمت شرق به غرب پرداخته اند و هم اینک کار بر روی بخش باقی مانده یعنی شرق صورت می گیرد
تاریخچهنخستین بار معدن سرب و روی عمارت توسط مهندس جواد گل نراقی کشف شد و پس از انجام عملیات اکتشافی ، پروانه اکتشاف معدن در سال 1347 به نام ایشان صادر گردید ، سپس پروانه بهره برداری معدن عمارت در سال 1347 و به مدت 20 سال با حداقل استخراج 3 سال اول به ترتیب به میزان 1000 و 2000 و 3000 تن صادر شد ، سرانجام در سال 1342 با تصویب شورای عالی معادن ، پروانه بهره برداری معدن عمارت به شرکت شاهین واگذار گردید ، مجدداً پس از پیروزی انقلاب ، معدن عمارت با ذخیره 5/10 میلیون تن گالن(سولفید سرب) و اسفالریت (سولفید روی) شناسایی شد . پس از انجام ذخایر سرب و روی لکان که تأمین کننده خوراک کارخانه تغلیظ بوده در سال 1355 بهره برداری از ذخایر معدن عمارت با احداث 2 کارگاه استخراج زیرزمینی با شماره 1 و 2 و کارگاه روباز موچان آغاز شده است . عملیات بهره برداری از کارگاه های فوق تا سال 1364 کماکان ادامه داشته که در این سال به علت پایین بودن قیمت فروش کنسانتره سرب و روی و اتمام ذخایر در معدن روباز موچان ، عملیات بهره برداری از معدن متوقف گردید در سال 1367 با افزایش قیمت کنسانتره سرب و روی ، بررسی مجدد به منظور از سرگیری استخراج معدن عمارت آغاز شد که سرانجام عملیات بهره برداری از معدن در سال 1369 از سرگرفته شد از سال 1369 تا سال 1374 شرکت با مجوز بهره برداری از وزارت معادن و فلزات ادامه فعالیت نمود و از سال 1374 تا 1382 آخرین مجوز بهره برداری 8 ساله به نام شرکت معدنی و صنعتی شاهین اخذ گردید در نهایت در سال 1383 کارخانه سرب و روی لکان به شرکت برونر ترکیه واگذار شد
موقعیت جغرافیاییمعدن سرب و روی عمارت در 46 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اراک در استان مرکزی واقع شده است . از نظر موقعیت جغرافیایی این معدن در طول جغرافیایی 49 درجه و 43 دقیقه و 26 ثانیه و در عرض جغرافیایی 33 درجه و 42 دقیقه و 5 ثانیه و در منطقه ای به ارتفاع 2180 متر از سطح آب دریا قرار دارد . دسترسی به کارخانه فرآوری از طریق جاده اراک_ بروجرد امکان پذیر می باشد.که پس از طی 18 کیلومتر در جاده فوق ، وارد جاده شازند شده و از محل دو راهی قدمگاه وارد روستایی به نام هفته عمارت و کرک شده که پس از چند کیلومتر به معدن سرب و روی رسیده و کارخانه تغلیظ سرب و روی لکان در فاصله 27 کیلومتری جنوب شرق معدن واقع شده است این معدن در منطقه معتدل کوهستانی قرار دارد که از نظر آب و هوایی دارای تابستانهای گرم و زمستانهای سرد می باشد . تغییرات درجه حرارت سالانه بسیار زیاد بوده و از 20- درجه سانتی گراد در فصل زمستان تا 35+ درجه سانتی گراد در فصل تابستان متغییر است واحدهای زمین شناسی ایراناین کانسار در زون سنندج سیرجان واقع شده است زون سنندج سیرجان فعالیت های کوهزایی زیادی را پشت سر گذاشته است و مجموعه ای از سنگ های دگرگونی شامل آمفیبولیت ها و شیست ها را تشکیل می دهد
ایالات فلز زایی در ایران1 – البرز غربی : شامل pb – 2n – cu 2 – شازند گلپایگان : شامل fe – u – pb – 2n 3 – یزد اصفهان ملایر : شامل sn – w – pb – 2 n – fe – au 4 – زاگرس : شامل cr – mn
دوره های کانسار زایی سرب و روی در ایران1- پروتوزوئیک پسین: شامل کانسار فعال کوشک و برخی کانسارهای غیر فعال مثل باشکول- مغستان- دوزردآلو ; می باشند 2- کرتاسه زیرین: رسته عمده ای از کانسارهای سرب و روی ایران مخصوص دوره کرتاسه زیرین می باشد و گسترش آنها در ایران مرکزی و محور ملایر- اصفهان می باشد. که سرب و روی عمارت نیز جز این گروه می باشد فورسته معتقد است که این کانسار حاصل کانسار حاصل تکنیک گندوانا می باشد ولی برخی معتقدند منشاء سیالات کانسار ساز در این منطقه اسلیت های حاوی سرب و روی است از این دسته کانسارها می توان به نخلک و ایرانکوه اشاره کرد ایران دارای بیش از 80 معدن سرب و روی می باشد
واحدهای منطقه ملایر اراکدر این منطقه توالی چینه شناسی مطابق زیر مشاهده می شود 1- واحدهای زوراسیک: شامل شیل- ماسه سنگ و میان لایه های آهکی که بر اثر دگرگونی به اسلیت فیلیت کوارتزیت و مرمر تبدیل شده است. البته این واحدها تقریباً متناوب می باشند 2- واحدهای کرتاسه: این واحدها به صورت شیب بر روی واحدهای ژوراسیک قرار گرفته اند، این بخش بیشتر شامل آهک شیل ومارن می باشد 3- واحدهای جوان: شامل مواد آبرفتی است که واحدهای فوق را می پوشاند خصوصیات تکتونیکی ناحیه ملایر –اراکناحیه ملایر- اراک در قسمت مرکزی زون سنندج- سیرجان واقع شده است که شامل روراندگی های فراوانی می باشد. در این منطقه تغییر شکلهای شدیدی دیده می شود دگرگونی های بسیار شدید در این منطقه سبب تبدیل سنگهای ژوراسیک به اسلیت یا شیست گردیده است در حالی که دگرگونی در سنگهای کرتاسه سبب تشکیل آهک های متبلور گردیده و این دگرگونی عامل بسیار مهمی در مهاجرت مواد محسوب می شود
زمین شناسی محدوده عمارتاین کانسار به لحاظ ساختمانی در زون سنندج- سیرجان واقع است کانی های اصلی شامل اسفالریت و گالن می باشد گانگ آن شامل کلسیت و کواترز است. این کانسار بین شیست و آهک واقع شده است
فرآیند تکتونیکی در عمارتفعالیت های تکتونیکی ناشی از عملکرد فازهای کوهزایی آلپی است که به صورت چین های برگشته بزرگ و کوچک- طاقدیس و ناودیس- گسل های کوچک و بزرگ نمود پیدا کرده است. محدوده معدن به صورت یک ناودیس بزرگ است و به علت فراوانی چین ها در داخل آن باعث تکرار ماده معدنی شده است و گسل های فراوان با روند شمال- شمال غرب و زاویه شیب 90-80 این ساخت ها را قطع کرده است در دامنه شمالی ناودیس دو گسل اصلی محدود کننده ماده معدنی می باشد. وجود طاقدیس های داخلی در ناودیس اصلی سبب رخنمون ماده معدنی شده است. فعالیت های تکتونیکی در منطقه عمارت به دو دسته کلی تقسیم می شود 1- فازهای اولیه که باعث چین خوردگی شده اند و طاقدیس ها و ناودیس ها از نوع فشاری را به وجود آورده اند 2- فازهای ثانویه به سبب ایجاد گسل های فراوانی با روند شمال- جنوب شده است که سبب نفوذ رگه های سیلیسی و کربناتی در آن شده است رگه های سیلیسی حاوی کانه زایی سولفیدی می باشد و در مرحله بعد گسلهای دیگری سبب خردشدن رگه های سیلیسی و مجاورت آن با آهک مرمری شده است فرآیندهای ماگمایی:در دوناحیه اطراف عمارت فعالیت های ماگمایی دیده می شود 1- گرانودیوریت آستانه در 25 کیلومتری که در اسلیت ها و شیست ها تزریق شده است و دگرگونی مجاروتی ایجاد نموده است 2- آهن شمس آباد در فاصله 15 کیلومتری که ناشی از فعالیت های آتشفشانی زیر دریایی می باشد که سبب متصاعد شدن ترکیبات آهن در قسمت انتهایی رسوبات آهکی اواسط کرتاسه می باشد
بررسی وضعیت کانی شناسی در معدندر این محدوده سه دسته کانی عمده مشاهده می شود 1- کانی های فلزی شامل پیریت- کالکوپیریت- اسفالریت و گالن پیریت: این کانی در عمارت اکثراً با گالن و اسفالریت همراه است این کانی در زون سیلیسی در آهک ها وجود دارد ولی بیشترین تمرکز آن در مرز لایه شیل بازون سیلیسی دیده می شود گفته می شود تجمع پیریت لایه ای به عرض 20 سانتی متری به وجود آورده است که در اثر هوازدگی به رنگ قرمز- قهوه ای می باشد و از آن به عنوان ردیاب ماده معدنی استفاده می شود کالکو پیریت: این کانی به مقدار کم در منطقه کانی ساز ی شده دیده می شود گالن: این کانی به صورت پراکنده و دانه ریز و گاهی رگه ای و گاهی هم به صورت جانشینی یعنی پرکننده فضاهای خالی بین دانه ای یافت می شود 2- کانی های فرعی: در کانسار عمارت در اثر دگرسانی کالکوپیریت کانی هایی مثل کوولیت قابل مشاهده است. از دیدگاه کانی های فرعی می توان به اسمیت- سروزیت- سیدریت (کربنات آهن) و ; اشاره کرد 3- گانگ: کانی های باطله در این معدن شامل شامل کوارتز – کلسیت- دولومیت و باریت می باشد کارهای اکتشافیدر حال حاضر کار اکتشافی خاصی در معدن صورت نمی گیرد و کارهای اکتشافی صورت گرفته در این معدن در گذشته توسط انگلیسی ها انجام شده است. هم اینک کارهای اکتشافی در حد مغزه گیری و آنالیز نمونه ها می باشد
ذخیره معدنبا توجه به کارهای اکتشافی انجام شده و گزارشات موجود ذخیره این معدن حدود 5/10 میلیون تن تخمین زده شده است که دارای عیاری در حدود 7 درصد می باشد که به لحاظ ذخیره بعد از انگوران بزرگ ترین معدن سرب و وری ایران می باشد و به لحاظ عیار نیز دارای شرایط خوبی می باشد البته معدن سرب و روی انگوران به لحاظ عیار 25-30 درصد در وضع بسیار بهتری به سر می برد
روش استخراجاین معدن امروزه به صورت زیرزمینی استخراج می شود ولی در گذشته هم به صورت روباز و هم به صورت زیر زمینی استخراج گردیده است در این معدن مهندسان دست به ابتکار جدیدی زده اند. آنها با توجه به ویژگی های آهک یک رمپ اصلی در آهک باز کرده اند و از روش ساب لول کیوینگ برای استخراج ماده معدنی استفاده می کنند این معدن دارای یک رمپ اصلی می باشد که این رمپ در کمر پائین زمین شناسی آن که آهک می باشد حفر شده است. طول این رمپ در حال حاضر حدود 800 متر می باشد. کمربالای زمین شناسی کانسار شیست می باشد و با توجه به احتمال ریزش آن کمتر نفوذی در داخل آن صورت گرفته است. این معدن از نوع خودنگهدار می باشد و این مزیت بسیار بزرگ سبب شده است که علاوه بر عدم نیاز به نگهداری امکان فعالیت تجهیزات و استخراج مواد را آسان کند در این معدن کار برای استخراج مواد به صورت طبقات فرعی می باشد و در حال حاضر طبقات فرعی کار شده بدین صورت می باشد دهانه طبقه فرعی اول طبقه فرعی دوم طبقه فرعی سوم طبقه فرعی چهارم طبقه فرعی پنجم آخرین ارتفاع رمپ در بعضی طبقات هنوز بخشی از کار باقی مانده است. از ارتفاع 1994 یک رمپ فرعی به ارتفاع 1983 زده شده است. به منظور تهویه بهتر و وجود یک راه فرعی در مواقع لزوم که آن هم در آهک زده شده است که ارتفاع آن کمتر از 2 متر می باشد. در هنگام استخراج کل سقف خرده می شود طوری که بتوان از ارتفاع های پائین نیز آخرین سقف را مشاهده کرد البته ممکن است به علت نازک شدن ماده معدنی بخشی از سقف باقی بماند. در صورتی که انفجار به خوبی انجام شود می توان با سه بار آتشباری آن بخش از سقف را به طور کامل شکست میزان استخراج در گذشته میزان استخراج بسیار کمتر از زمان فعلی بوده است. پداشته است. در حال حاضر میزان استخراج سالیانه حدود 100000 تن می باشد تهویه معدنبرای تهویه معدن از فن هایی به صورت مکشی استفاده می شود که دهانه تونل قرار گرفته است. همچنین در داخل هر طبقه فرعی از دویل هایی جهت سهولت در تهویه هوا استفاده می شود
مشکلات معدنبا توجه به صحبت های انجام شده با مهندسین معدن می توان دریافت که بیشترین مشکلات موجود در معدن در ارتباط با کارگران است. با توجه به ویژگی های معدنکاری کارگران در معدن از جامعه دور شده و هم از لحاظ سطح اجتماعی و هم سطح فکری در موقعیت مناسبی نیستند. و کار در یک محیط خشن نیز خود به شدت خشونت آنها افزوده است و ممکن است با کوچکترین حرکتی حرمت بین مهندس و کارگر شکسته شود همچنین با توجه به مشکلات موجود بین دو طرف قرارداد کارگران استخدامی از این موضوع حداکثر استفاده را می برتد از دیگر مشکلات عمده می توان به مشکلات در تهیه مواد برای آتشباری اشاره کرد کمبود وسایلی مثل جامبودریل و دیگر وسایل جهت بارگیری و حمل و نقل که البته با توجه به میزان استخراج درحال حاضر طبیعی می باشد ولی در صورت رفع مشکل بین دو طرف قرارداد نیاز به تجهیزات بیشتری می باشد در ضمن بهتر بود از یک جامبو دریل چند بازو به جای تک بازو استفاده شود تا با استفاده از ویژگی های آن سرعت کار بالا رود به نظر می رسد که شیب رمپ اصلی در بعضی نقاط زیاد می باشد. در برخی مواقع تجمع آب در سینه کار شرایط را برای رفت و آمد و استخراج مواد سخت می کند. همچنین کمبود چراغ در برخی مواقع کار را در هنگام آتشباری سخت تر می کند
طراحی روشنایی در معادن
![]() :: بازدید از این مطلب : 110 |
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
![]() گزارش کارآموزي شرکت مهندسي عمران و توليدي نيرو تحت word دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است فایل ورد گزارش کارآموزي شرکت مهندسي عمران و توليدي نيرو تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد. این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است بخشی از فهرست مطالب پروژه گزارش کارآموزي شرکت مهندسي عمران و توليدي نيرو تحت wordفصل اول آشنایی کلیموقعیت جغرافیایی (موقعیت سد) :این منطقه در حد فاصل شهرستانهای سرپل ذهاب و گیلان غرب از سمت شمال شرق به رودخانه دیره سمت شمال غرب به ارتفاعات کوه سنبله سمت جنوب غرب به منطقه دشتفون قصر شیرین سمت جنوب شرق به منطقه دشتگون گیلان غرب محدود شده است راههای ارتباطی :ارتباط محدوده از طریق سه محور اصلی به بزرگراه اصلی ارتباطی منطقه شامل 1- جاده گیلان غرب – سر پل ذهاب 2- جاده گیلان غرب – قصرشیرین فاصله ساختگاه سد تا شهر قصر شیرین 30 کیلومتر و تا کرمانشاه حدود 200 کیلومتر و تا تهران 725 کیلومتر است بارندگیمتوسط بارندگی سالیانه در منطقه حدود 430 میلیمتر ، بیشترین بارندگی در اسفندماه با 78 میلیمتر و کمترین آن در ماههای تابستان با 1/0 میلیمتر می باشد بارندگی های سالیانه حدود 1/28 درصد در پائیز ، 2/53 درصد در زمستان و 7/18 درصد در بهار می باشد کلیات طرح :سازه های هیدروریکی علاوه بر بدنه اصلی سد مخزنی زاگرس شامل سرریز آزاد در جناح راست دریاچه ، کالورت انحراف در کف رودخانه و به عنوان سیستم تخلیه کننده تحتانی و آبگیری در مخزن در پایان دوره انحراف شامل 1- سد مخزنی ؛ آوردن متوسط سالیانه از طریق رودخانه دیره به دریاچه 105 میلیون مرت مکعب ، ارتفاع سد از بستر رودخانه 47 متر ، عرض تاج سد 10 متر ، طول تاج سد 1230 متر ، عرض تاج فراز بند 8 متر 2- سیستم انحراف موقت ؛ ابعاد کالورت انحراف 3 × 3 متر مربع ، عرض تاج فراز بند 8 متر ، شیب کف کالورت 5/2 درصد ، طول حوضچه آرامش 20 متر ، طول محافظت پایاب 10 متر 3- سرریز با سیستم طغیانگر سد مخزنی زاگرس ؛ - موقعیت و نوع سریز : درزیچه جناح راست ، دریاچه از نوع آزاد لبه پهن - رقوم تاج سرریز : 5/60 متر از سطح دریا متناسب با رقوم نرمال آب مخزن - سیلاب طرح سرریز آزاد سد مخزنی زاگرس : سیلاب با دوره بازگشت 000 10 ساله شرح مختصر کار :تجهیز کارگاه برای انجام عملیات و برچیدن آن در پایان عملیات سیستم انتقال آب رودخانه دیره به دریاچه سد :شامل ؛ سد انحرافی و کانال انتقال آب و ابنیه تبعی تونل انتقال آب و تأسیسات وابسته محل اجرای کار ؛ در حد فاصل رودخانه دیره و سد مخزنی زاگرس شرح مختصر کار : احداث بند انحرافی و تأسیسات وابسته بر روی رودخانه دیره موقعیت و مشخصات طرح :احداث کانال آبرسان بطول 3600 متر سیستم انتقال آب دیره به دریاچه سد زاگرس تهیه ، حمل و نصب تجهیزات هیدرومکانیکی و سیستم کنترل رقوم کف رودخانه ، 712 متر از سطح دریا ، ارتفاع اوجی بند 5 متر ، طول سرریز 53 متر احداث تونل اصلی به طول 2845 متر با قطر حفاری 3/4 متر و قطر تمام شده 7/3 متر میزان آبگیری حداکثر تا 15 متر ممکعب در ثانیه برای بند و کانال سیستم نگهداری موقت جدار تونل از قبیل ؛ کانال ذوزنقه ای که طولی معادل 2850 متر و جعبه متنی بطول معادل 600 متر نصب میل مهار بتن پاشی ، وایرمش ، حائل فلزی پوششی اصلی تونل پائین ، احداث جاده سرویس ، نگهداری و دسترسی در مجاورت کانال به عرض 5 متر احداث تونل دسترسی به تونل اصلی به طول حدود 290 متر به قطر حفاری 6 متر احداث سازه های ورودی از کانال انتقال آب زاگرس به ورودی تونل و خروجی آن انجام عملیات خاکبرداری و سنگبرداری در انتهای تونل اصلی و احداث مسیر ورود آب به دریاچه زاگرس فصل دومبتنانواع بتنهای مصرفی در ساخت از قبیل شاتکریت و . . . را شامل می شود . در ساخت بتنهای مختلف از مصالح با دانه بندی متفاوت استفاده می شود که مصالح به کار رفته دارای قطر حداکثر 150 میلیمتر می باشد بتنهای مورد نیاز به کمک دستگاههای بتن ساز بسیار بزرگ (بچینگ) با قدرت تولید بالا ساخته می شود . بچینگهای مختلفی در کل سایت موجود است که در مقاطع مختلف نیاز آنها احساس و راه اندازی شدند . این بچینگها تقریباً تمام سایت را پوشش داده اند . مثلاً برای بتن مورد نیاز شاتکریت و بتن قالب چند ونل از یک یا دو بچینگ که در فاصله مناسب نصب شده اند استفاده می شود بچینگهای موجود در کارگاه عبارتند از : بچینگ رایش و بچینگهای 120 و 240 (این اعداد نشان دهنده قدرت تولید بتن برحسب متر مکعب در هر ساعت می باشند) که دو مورد آخر کنار هم نصب شده اند و در فاصله حدوداً 300 متر از محل احداث بدنه سد قرار دارند که تقریباً تمام بتن مورد نیاز ساخت را تأمین می کنند ، در سر راه عبور بتن از بچینگ به محل بدنه در فاصله تقریباً 200 متر آزمایشگاه بتن و مصالح قرار گرفته که از بتن فرستاده شده نمونه گیری و آزمایشات بتن تازه را انجام می دهند
طرز کار بچینگهاتقریباً روش کار تمام بچینگهای موجود با اندکی اختلاف ، یکی است . اما بچینگهای 120 و 240 از بقیه انواع موجود پیشرفته تر و دقیق تر هستند بچینگ این بچینگ ساخت ماشین سازی اراک بوده و دارای ارتفاعی بالغ بر 12 متر می باشد که بر روی پایه های فولادی نصب شده است . در این بچینگ 3 مخزن ذخیره مصالح دانه ای تعبیه شده است که به ترتیب عبارتند از 1- (0-5) mm 2- (5-19) mm 3- (19-37.5) mm مخازنی نیز برای سیمان ، آب ، یخ و نیز دو مخزن جهت مواد افزاینده بتن شامل روان کننده ها و مواد هوازا بطور جداگانه در نظر گرفته شده است در قسمت دیگر بچینگ در ارتفاع تقریباً 9 متر اتاق کنترل دستگاه با تجهیزات کنترلی کامل و اتوماتیک که توسط یک شخص اپراتور دستگاه اداره می شود قرار دارد پر کردن مخازنمصالح دانه ای از طریق نوار نقاله ای که نهایتاً در زیر دپوی مصالح خروجی سنگ شکن ها قرار می گیرد و با هماهنگی اپراتور دستگاه و نفر دومی که در محل دپوی مصالح قرار می گیرد و به کمک بی سیم با هم در ارتباطند مصالح فرستاده می شود . پس از پر شدن مخزن مورد نظر (مثلاً 5-0) اپراتور دستگاه به کمک رایانه ای که مقابل اوست متوجه پر شدن مخزن می شود ، به نفر دوم اطلاع داده ، حرکت مصالح قطع و مصالح بعدی (مثلاً 19-5) فرستاده می شود
![]() :: بازدید از این مطلب : 80 |
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
|
تمام حقوق اين وب سايت و مطالب آن متعلق به پروژه های دانشجویی مي باشد
. كد نويسي و گرافيك قالب توسط : تم ديزاينر |